اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس من| آینده شغلی دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی چه می‌شود؟

بحث اشتغال بعد از تحصیل موضوعی است که همواره دغدغه جامعه دانشگاهی بوده است، از این رو برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی خواستار رسیدگی به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شدند.

فارس من| آینده شغلی دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی چه می‌شود؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، یکی از موضوعات مهم در حیطه کاری وزارت علوم و معاونت پژوهشی این وزارتخانه و بهبود و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت به معنای نفوذ دانش روز و دستاوردهای دانشگاه و دانشگاهیان در صنایع کشور است.

این موضوع همیشه مهم و مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و سیاست‌های مختلفی برای این امردر وزارت علوم طراحی و اجرا شده است که از طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت تا اهمیت و لحاظ‌شدن موضوع ارتباط با صنعت و داشتن قراردادها با صنایع در آیین‌نامه‌های مختلف اعضای هیات‌ علمی شامل آیین‌نامه ترفیع و ارتقا و تبدیل وضعیت آن‌ها را دربرمی‌گیرد.

«فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها کجا مشغول به کار شوند؟»؛ این سوالی است که همواره ذهن دانشجویان را درگیر خودش کرده است، که خب بعدش چه می‌شود؟ آیا بازار کار برای من دانشجو که ۴ سال عمرم را پای درس گذاشته‌ام، فراهم می‌شود؟ حرف دانشجویان این است که دانشگاه مسیری را برای بعد از فارغ‌التحصیلی فراهم کند و همواره چتر حمایت دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی میزبان دانشجویان باشد.

در این بین بیکاری را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی کشورهای مختلف دانست که همواره دانشجویان را در روز‌های پر از امید و آرزو رها نمی‌کند و به عنوان یک دغدغه برایشان مطرح می‌شود.

این دغدغه به سامانه فارس من خبرگزاری فارس هم رسیده است و برخی کاربران سامانه فارس من با ثیت پویشی خواستار  «رسیدگی به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«با سلام خدمت مسئولین محترم، لطفاً برای اشتغال دانشجویانی که در دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های فنی که حرفه و مهارت لازم را یاد می‌گیرند فکری شود، نه کارخانه و شرکتی یا سازمان و اداره‌ای است که ما را استخدام کنند و نه دولت و برای حمایت به ما وامی برای خود اشتغالی پرداخت می‌کند. این در حالی است که بانک‌ها به صاحبان دارای مدارک فنی و حرفه‌ای وام می‌دهند اما وامی به ما تعلق نمی‌گیرد.»

علیرضا رحمتی سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: من خودم دانشجوی دانشگاه فنی‌حرفه‌ای بودم و با توجه به وضعیت تحصیل خود بیکار هستم، ما یک سازمان فنی‌وحرفه‌ای داریم و در کنار آن یک دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای داریم. در سازمان فنی‌حرفه‌ای شاهد دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی هستیم و بعد از تمام شدن دوره یک گواهی‌نامه هم می‌دهند، ولی فرد در دانشگاه  فنی‌وحرفه‌ای به عنوان دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کند.

* حساب عمر دانشجو پای درس را بکنید

وی افزود: من به عنوان یک دانشجو ۴ سال از عمر خود را پای درس گذاشته ام و لیسانس مکانیک گرفته‌ ام اما به من دانشجو یک مبلغی را وام نمی‌دهند، ولی به فردی که یک دوره ۶ ماهه در فنی و حرفه‌ای گذرانده است ۵۰۰ میلیون وام می‌دهند، در صورتی که اطلاعات، دغدغه‌ها و تلاش من خیلی بیشتر از آن فرد است؛ ما می خواهیم چتر حمایت دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی هم بر سر دانشجویان باشد.

اما شاید آمار مربوط به این موضوع را مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بهتر بتواند بیان کند.

سیف گفته است: تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد جاری و فعال و رقم آن ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان می دهد تعداد اعضای هیات علمی فعال در قرارداد با صنعت حدود ۶ هزار نفر است که نزدیک به ۲۵ درصد از کل اعضای هیات علمی وزارت علوم را شامل می شود؛ زیرا مجموع اعضای هیات علمی وزارت علوم حدود ۲۷ هزار نفر است. (مجموع اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۸۲ هزار نفر است).

پیمان صالحی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم نیز با اشاره به افزایش این آمار گفته است: تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۱۴۰۱، به ۱۱ هزار و ۲۱۲ هزار قرارداد رسیده، مبلغ کل قراردادها نیز به ۵ هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی عنوان کرده است: اگر این رقم را به تعداد اعضای هیات علمی تقسیم کنیم و عدد سرانه ارتباط با صنعت را به دست آوریم، عدد قابل ملاحظه‌ای است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد تعداد اعضای هیات علمی که با صنایع ارتباط دارند نیز اظهار داشت: این افراد نیز حدود ۶ هزار نفر هستند، البته این آمار باید افزایش یابد و برای آن هم تلاش می‌کنیم ولی باید توجه داشت که بسیاری از اعضای هیات علمی رشته‌های علوم انسانی فعال هستند اما برقراری ارتباط با صنعت برای آنها ممکن نیست مانند رشته‌های فلسفه، ادبیات و زبان‌های خارجی، تاریخ، باستان‌شناسی و غیره.

* جایگاه درخشان علم و صنعت در ارتباط با جامعه

منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم در این باره گفته است: ارتباط با جامعه برای دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از مهمات است و در کنار بقیه ماموریت‌هایی که دانشگاه در آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی تعبیر می‌کند، خوشبختانه دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس ارزیابی که وزارت علوم در سال‌های اخیر دانشگاه را رصد کرده است، رتبه اول را کسب کردیم.

وی عنوان کرده است: در ارتباط دانشگاه با جامعه، دانشگاه علم و صنعت ایران وضعیت بسیار درخشانی دارد و البته باید اشاره کنم که هنوز ظرفیت‌های خالی فراوانی داریم. این صنایع کشور هستند که باید برای استفاده این همه ظرفیت دانشگاه‌ها همکاری کنند و از این ظرفیت خالی دانشگاه‌ها استفاده کنند.

* عوامل موفقیت در «محور پژوهش» ارتباط صنعت و دانشگاه

با جلیل خراشادی زاده، کارشناس ارشد مهندسی نفت از دانشگاه شهید بهشتی نیز در این باره گفت‌وگو کردیم، خراشادی زاده گفت: به منظور موفقیت در امور پژوهشی که بتواند ارتباط صنعت و دانشگاه را محکم و محکم تر کند، شناسایی و تشکیل کمیته های تحقیقاتی، تخصصی و میان رشته ای کردن رشته ها، انجام تحقیقات کاربردی مطابق با نیازهای صنعت و ایجاد مراکز تحقیقات ملی در زمینه تخصص های مورد نیاز کشور و سازمان دهی محققان در این مراکز (اعم از صنعت و دانشگاه) برای ارائه خدمات به صنعت ضروری است.

وی افزود: در این میان نباید از ضرورت انجام فرصت های تحقیقاتی برای اعضای هیأت علمی دانشگاهها در صنعت و فرصت های مطالعاتی برای متخصصان صنعت در دانشگاه ها و همچنین انتخاب موضوع پایان نامه های تحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلی دکتری الزاما از مسائل مربوط به صنعت و برخورداری از کمک های مالی صنعت در این بخش غافل ماند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول